Als HR professional is het interessant om te kijken naar hoe verschillende wielerteams hun talent strategie hanteren en hoe deze tactieken tot successen leiden. Bij het vrouwenwielrennen is het team SD Worx duidelijk de absolute top. Zij trekken de beste rensters en hebben meerdere gelijkwaardig goede kopvrouwen die tot veel overwinningen komen. Bij de mannen is het team Jumbo-Visma echter de koploper, terwijl zij vooral “sub-toprenners” aantrekken en deze laten renderen.
Een opvallend verschil tussen deze twee teams is dat bij Jumbo-Visma de overwinningen verdeeld worden over verschillende renners, terwijl bij SD Worx steeds een paar kopstukken de overwinningen behalen. Bij Jumbo-Visma komt het regelmatig voor dat meerdere renners gezamenlijk de eindstreep naderen en elkaar de overwinning gunnen, zonder dat daar keiharde afspraken over gemaakt lijken te zijn. Dit komt doordat Jumbo-Visma erin slaagt om een team te creëren dat elkaar wat gunt, wat uiteindelijk leidt tot meer successen.
Bij SD Worx lijkt het soms een strijd tussen de rensters onderling, in plaats van tussen de verschillende ploegen. Dit bleek wel tijdens de Strade Bianche van laatst, waar tijdens de laatste klim als een strijd in de ploeg van SD Worx leek, in plaats van tussen de verschillende ploegen. Het simpelweg aantrekken van top presteerders is dus niet alleen genoeg. Tegelijkertijd zagen we wel dat het weer goed ging bij de AGR. En ook in de Waalse Pijl wist SD Worx het ploegen spel beter tot uiting te brengen.
Het is ook belangrijk om als HR professional afspraken te maken vooraf en ervoor te zorgen dat iedereen weet wat er van elkaar verwacht wordt. Ook is het van belang om te zorgen voor een team dat elkaar wat gunt, want teamwork makes the dream work. Bij Jumbo-Visma is dit goed terug te zien tijdens de wedstrijden, waar het team soms meerdere renners heeft die gezamenlijk tot een overwinning komen en elkaar over de finish laten gaan.
Uiteraard loopt niet alles altijd op rolletjes bij Jumbo-Visma, zoals tijdens de Strade Bianche voor mannen waar er interne miscommunicatie leek te zijn. Tijdens deze wedstrijd leek er een miscommunicatie te zijn tussen iemand die kort bij de ploeg was (Atilla Valter) en een iemand die de klappen van de Jumbo-Visma zweep kent (Tiesj Benoot). Je zou dus kunnen zeggen dat de onboarding hier nog wat te wensen overliet. Ook hieruit blijkt dat het belangrijk is om vooraf duidelijke afspraken te maken, maar ook om ervoor te zorgen dat iedereen binnen het team weet wat er van elkaar verwacht wordt.
Kortom, door bewust te zijn van de verschillende talentstrategieën van deze wielerploegen, kunnen we als HR professionals lessen leren over hoe we talent kunnen identificeren, ontwikkelen en inzetten om als team succesvol te zijn. Laten we deze lessen mee nemen in het aansturen van teams en het creëren van een cultuur waarin teamwork centraal staat.